Mikael Agricolan kirkko, Helsinki. Kuva: Matti T Amnell
Agricolan seurakunnan kirkkoherra 1989-1999
Johdanto
Mikael Agricolan kirkko Punavuoren
ja Eiran välissä vietti 80-vuotisjuhlaansa 19.4.2015. Kirkko on ollut yli 80 vuotta
merkittävä vaikuttaja näiden kaupunginosien elämässä hengellisesti ja
sosiaalisesti. Se on ollut ”pyhä paikka” sekä monien harrastusten keskus, joka
on vastannut alueen asukkaiden tarpeisiin. Tuhannet eri-ikäiset ihmiset ovat
kokoontuneet siellä vuosittain erilaisiin tilaisuuksiin. Sen vaikutus on
ulottunut muihin kaupunginosiin ja jopa Helsingin ulkopuolelle. Rakennuksena se
on ollut huomattava maamerkki Helsingin silhuetissa ja leimannut siten
kaupungin imagoa ja julkisuuskuvaa. Toimin Agricolan seurakunnan nuorisopappina
vuosina 1968-1969 ja kappalaisena ja kirkkoherrana 1989-2009. Osallistun
edelleen aktiivisesti Agricolan työhön eläkkeellä ollessani. Tässä
tutkimuksessa käsittelen minulle tutuksi tullutta ympäristöä, josta minulla voi
olla sisäpiiritietoa. Lähdeaineistona olen käyttänyt asiaa koskevaa
kirjallisuutta ja tilastoja. Tarkoituksena on tarkastella Agricolan kirkkoa
kaupunkitutkimuksen kannalta. Aluksi käsittelen Agricolan kirkon historiaa ja
sitten sen rakennetta. Sen jälkeen pyrin pureutumaan sen käyttöön, funktioon ja
merkitykseen. Koetan valottaa Agricolan asemaa yhteisön ja identiteetin
luojana. Kirkon asema on 80 vuodessa suuresti muuttunut suomalaisessa
yhteiskunnassa, ja koetan sen vuoksi tarkastella Agricolaa suhteessa näihin
muutoksiin. Pyrin ottamaan huomioon myös eri aikoina Agricolaan kohdistettua
kritiikkiä. Lopuksi esitän joitakin tulevaisuuden näkymiä ja toiveita.
Agricolan kirkko palvelee ensisijaisesti
kahta kaupunginosaa, Punavuorta ja Eiraa, joiden historiallinen kehityskaari on
hyvin erilainen. Punavuori oli 1800-luvun alussa kaukana kaupungin ulkopuolella.
Se oli silloin asumattomia kallioita ja synkkää metsää. Kalastajat, soutajat ja
monet vähävaraiset alkoivat vähitellen rakentaa alueelle pieniä mökkejä lupia
pyytämättä. Pian maistraatti luovutti halukkaille rakentajille vuokratontteja.
Katuja ei ollut. Oli vain mutkittelevia polkuja talosta toiselle. Uusia
asukkaita muutti alueelle runsaasti 1840-50 jälkeen. Samalla tälle seudulle
syntyi ”yöravintoloita”, joissa juopoteltiin ja harjoitettiin prostituutiota.
Epäjärjestys ja jäsentymättömyys hallitsivat aluetta. Köyhyys ja paheellisuus
leimasivat elämää täällä pitkään. ”Rööperi” sai siitä maineensa, joka säilyi
sillä yli sata vuotta.Tehtaanpuistoon, nykyiseen Sepänpuistoon, tuli vuonna 1834 Kaartin tarkk`ampujapataljoonan
ampumarata, joka toimi siellä vuoteen 1883 saakka. Tästä sotilaallisesta
menneisyydestä kertovat vielä nykyisin Tarkk`ampujankatu ja Jääkärinkatu.
Ampumaradan muutettua pois puisto oli pitkään kasvitarhana ja sen jälkeen
halkovarastona.Nykyisin Punavuori on
muuttunut lähinnä hyvinvoivan keskiluokan asuntoalueeksi. Se on malliesimerkki
kaupunginosan gentrifikaatiosta, keskiluokkaistumisesta, jossa neliöhinnat ja
vuokrat nousevat ja kotitalouksien koko pienenee. Keskikaupunkiasuminen on yhä
enemmän. muodissa niiden keskuudessa, joilla siihen on varaa.
Eiran kaupunginosa on pieni
omaleimainen alueensa, joka eroaa luonteeltaan selvästi Punavuoresta. Se oli
1800-luvun lopulla rakentamatonta. Siitä oli kaavailtu aluksi tehdasaluetta,
josta Tehtaankatu sai nimensä. Tämä suunnitelma ei toteutunut, vaan vuonna 1908
Eiralle vahvistettiin asemakaava, ja sinne alettiin rakentaa asuntoja. Alue sai
nimensä lähellä olevasta Eiran sairaalasta. Useat talot ovat viehättäviä ja jugendtyylisiä
rakennuksia, ja kadut ovat kapeita ja kaartuvia. Alueella on selvä varakkaan
kaupunginosan maine, joten se voisi olla esimerkkinä rikkaustaskusta.
Helsingin kaksikielinen seurakunta
jaettiin vuonna 1905 kuuteen osaan. Silloin syntyivät Eteläinen suomalainen,
Pohjoinen suomalainen ja Sörnäisten suomalainen seurakunta ja vastaavat
samoilla alueilla toimivat ruotsinkieliset seurakunnat. Punavuori ja Eira
tulivat Eteläisen suomalaisen piiriin. Sen kirkkona oli Uusi kirkko, joka
myöhemmin sai nimen Johanneksen kirkko. Asukasluvun kasvaessa vuosisadan
vaihteessa alettiin etsiä seurakunnalle lisätiloja. Sellaisena toimi jonkin
aikaa Kaupunkilähetyksen omistama Betania-talo Perämiehenkadulla, mutta sitä
pidettiin liian syrjäisenä. Suomenkielisten ja ruotsinkielisten seurakuntien
oli myös vaikea sopia jumalanpalvelusajoista. Siihen aikaan tällä alueella asui
14000 asukasta, joista 13000 oli ruotsinkielistä. Ruotsinkieliset halusivat
itselleen oman tilavan kirkon, jossa he saisivat käyttöönsä sunnuntain klo 10:n
jumalanpalvelusajan. Hanke pantiin alulle asettamalla vuonna 1907 toimikunta
valmistelemaan uutta kirkkoa. Elettiin suurlakon jälkeistä aikaa, ja ajan henki
ei ollut erityisen suopea kirkolle. Työväen piirissä oli marksilaisia aatteita,
ja oppineitten parissa oli luonnontieteellistä materialismia. Siksi ajateltiin,
että kirkko voisi olla pieni ja idyllinen Tehtaanpuiston siimeksessä sijaitseva
rakennus. Asia hautautui kuitenkin vuosikausiksi suunnittelumappeihin. Vasta
1926 asetettiin uusi toimikunta asiaa valmistelemaan. Julistettiin
arkkitehtikilpailu, joka ei kuitenkaan johtanut rakennustoimiin. Vuonna 1932
järjestettiin uusi kilpailu, jonka voitti professori Lars Sonckin ehdotus. Sonck
oli viime vuosisadan alkupuolen kuuluisa kirkkojen rakentaja, jonka käsialaa
olivat Kallion kirkko, Tampereen tuomiokirkko ja Turun Mikaelin kirkko sekä
monia muita huomattavia julkisia rakennuksia. Kirkon rakentaminen herätti myös arvostelua
sen vuoksi, että Johanneksen kirkko oli niin lähellä. Myös ns.
”funktionalistinen” arkkitehtiryhmä arvosteli Sonckin kansallis-romanttista
tyyliä. Helsingin kirkkovaltuusto hyväksyi kuitenkin kirkon rakentamisen, ja kirkko
valmistui keväällä 1935.[3]
Lopputulos oli hyvin lähellä
suoraviivaista funktionalismia eikä Sonckin kansallis-romantiikkaa ole siinä
paljon jäljellä.
Photo: Anna Amnell
Photo: Anna Amnell
Kirkon rakenne
Agricolan kirkkorakennuksen
huomiota herättävin osa on korkea torni, jonka risti kohoaa 103 metriä meren
pinnan yläpuolelle. Se on Helsingin korkein kirkontorni, joka näkyy kauas
merelle Helsinkiä laivalla lähestyttäessä. Se on kristillisen
maailmankatsomuksen symboli ja tekee Agricolan kirkon perinteisen kirkon
näköiseksi. Se leimaa myös kaupungin identiteettiä. Sota-aikana Neuvostoliiton
pommikoneet suunnistivat Helsinkiin tornin ja ristin avulla. Sen vuoksi tornin
30 metriä korkea kapea osa laskettiin vuonna 1942 paksumman osan sisään.Se
nostettiin ylös vasta 50-luvun alussa pitkän kiistelyn jälkeen. Monien mielestä
sitä ei olisi tarvinnut nostaa. Tornissa on kolme kelloa, joita soitetaan
tiettyjen tilaisuuksien yhteydessä. Soittaminen on herättänyt joskus naapureissa
ärtymystä. ”Kuka teille on antanut luvan soittaa noita kelloja?” kysyttiin
minulta kerran. Siihen kysymykseen ei ollut heti helppo löytää vastausta.
”Olisiko ollut kuningas Eerik Pyhä 1155 tai ehkä Kustaa Vaasa?” arvelin. Itse
kirkkosali on katedraalimainen korkeine kaariholveineen. Alussa oli penkkejä 1300 hengelle, mutta istumapaikkoja on vähennetty myöhemmin 800:aan. Kirkon
ongelmana on ollut pitkään kaiku. Huopalahden entinen kirkkoherra Yrjö Winter
kertoi, että hän meni kirkon valmistuttua sinne iltatilaisuuteen ja kuuli,
kuinka pappi puhui saarnatuolissa, mutta hän ei saanut selvää, puhuiko pappi
suomea vai ruotsia. Kaiku sotki sanat niin pahoin. Tätä ongelmaa on pyritty
ratkaisemaan moneen kertaan asentamalla useita kovaäänisiä, päällystämällä
istuimet kankaalla, sijoittamalla kaikua pysäyttäviä levyjä istuinten alle,
ruiskuttamalla asbestia holvikaariin ja sijoittamalla lattiaan ahvenmaalaista
hiekkakiveä. Tällä hetkellä tilanne on varsin hyvä. Erikoisuutena voidaan
mainita, että lattian hiekkakivessä on näkyvissä 400 miljoonaa vuotta vanhoja
fossiileja, oikosarvi-nimisen eläimen jäänteitä.
Agricolan kirkko oli valmistuessaan
ensimmäinen kirkko, joka oli samalla toimintakeskus. Siinä oli seurakuntasali,
yli kymmenen kerhohuonetta ja voimistelusali. Siten kirkko pystyi palvelemaan
alueen asukkaita monipuolisella tavalla. Tämä herätti runsaasti huomiota tuohon
aikaan. Kun voimistelusalissa järjestettiin nyrkkeilyharjoituksia, oli
Helsingin Sanomissa pilapiirros, jossa kysyttiin: ”Sanotaanko aamen ennen vai
jälkeen tyrmäyksen?” Seurakuntasali ja kerhohuoneet oli tarkoitettu lasten,
nuorten, partiolaisten, ompelukerhojen, raamattupiirien, soittoryhmien,
kuorojen, rippikoululaisten ja monien muiden ryhmien käyttöön. Toimintasiiven
yhteydessä on myös useita asuntoja papeille ja muille työntekijöille.
Kirkkosalin alle on sijoitettu tilava krypta. Sodan jälkeen Helsingissä oli
ankara asuntopula, jonka vuoksi kryptassa oli monia vuosia asunnottomien
miesten asuntola. Siellä saattoi yöpyä satakunta miestä kerrossängyissä.
Ilmanvaihto oli huono ja hajuhaitat aamulla sen mukaiset. Nykyisin krypta on
siisti nykyaikainen juhlasali, jota käytetään monenlaisiin tarkoituksiin.
Agricolan kirkko toimi Johanneksen seurakunnan toisena kirkkona vuoteen 1968 saakka, jolloin se tuli vasta perustetun Agricolan seurakunnan kirkoksi. Agricola oli oma seurakuntansa vuoteen 1998, jolloin se liitettiin Tuomiokirkkoseurakuntaan Johanneksen ja Vanhan kirkon seurakunnan tavoin. Tällä liitoksella Helsingin hiippakunnan tuomiokapituli ja seurakuntayhtymän kirkkovaltuusto halusivat yhdistää voimia keskikaupungin kirkollisessa työssä ja säästää kustannuksia. Kaikkien kolmen seurakunnan seurakuntaneuvostot ja useat seurakuntalaiset vastustivat liitosta. Niiden mielestä näillä seurakunnilla oli oma selvä perinteinen identiteettinsä, jonka ne halusivat säilyttää. Päätösvallan ja toiminnan toivottiin olevan lähellä toisiaan. Ruohonjuuritason pitäisi saada vaikuttaa seurakunnan kehityssuuntaan. Oma lähellä oleva paikallisseurakunta on monille seurakuntalaisille tärkeä tekijä elämässä. Nyt 16 vuoden jälkeen voitaneen sanoa, että liitoksessa menetettiin jotain paikallishengestä, mutta samalla saatiin joitain synergiaetuja.
Agricolan kirkko rakennettiin
nimenomaan ruotsinkielisen seurakunnan tarpeisiin. Sen vuoksi ruotsinkielinen
jumalanpalvelus oli useitten vuosikymmenien ajan sunnuntaisin klo 10, ja suomenkielinen
jumalapalvelus vaihteli eri aikoihin, milloin klo 11.30., milloin klo 12. tai
klo 13. Kun lama puhkesi 1990-luvulla, Södra svenka församlingen lopetti
jumalanpalvelukset Agricolassa ja keskittyi pitämään ne vain Johanneksen
kirkossa. Ruotsalaisten tilalle otettiin silloin Agricolaan englanninkielinen anglikaaninen
seurakunta, jonka jumalanpalvelus on klo 10. Näin Agricola sai toimintaansa
kansainvälistä väriä. Eräässä kerhohuoneessa piti jonkin aikaa jumalanpalveluksia
myös afrikkalainen ryhmä.
”Virallisen jumalanpalveluselämän
uudistustyön rinnalla on esiintynyt pyrkimyksiä luoda vaihtoehtoisia
jumalanpalveluksia. Niistä tunnetuin ja vaikutukseltaan merkittävin on
Helsingin Agricolan kirkossa vuonna 1988 alkunsa saanut Tuomasmessu.”Tuomasmessu
aloitettiin Agricolan kirkossa muutamien jumalanpalvelusuudistusta ajavien
asiantuntijoiden toimesta. Se saavutti heti suuren suosion niin, että
alkuvuosina messussa oli jatkuvasti noin tuhat henkeä. Sen tuomat kävijämäärät
nostivat Agricolan vilkkaimmin käytetyksi kirkoksi Suomessa. Kaikki eivät
mahtuneet messussa istumaan, joten kirkon takaosassa saattoi seisoa sata tai
kaksisataa henkeä koko messun ajan. Uudenlainen rytmikäs kirkollinen musiikki
ja yleisön osallistumista kannustava messunkulku olivat varmaan eräitä
menestystekijöitä. Musiikki herätti kyllä monissa vastustusta, ja jotkut pitivät
sitä ”musiikillisena saasteena”. Messua arvosteltiin siitä, että se veti monia
vakituisia kirkossakävijöitä pois heidän oman seurakuntansa
jumalanpalveluksista. Myös jotkut agricolalaiset pitivät messua liian modernina
ja meluisana. Sen vuoksi seurakunta ei siirtynyt uuteen päiväjumalanpalveluksen
kaavaan, kun muu kirkko otti sen käyttöön. Useita erilaisia messuja pidettiin
hyvänä järjestelynä, koska ihmisillä on silloin suurempi valinnanvara. Monet
odottivat, että Tuomasmessu sopeutuisi pian vanhaan kirkolliseen tyyliin. Messun
formaatti levisi kuitenkin nopeasti yli 50:een seurakuntaan Suomessa ja noin
kymmenkuntaan muuhun maahan. Kirkollisissa piireissä sanottiinkin, että
Tuomasmessun ei tarvitse sopeutua kirkkoon, vaan kirkon Tuomasmessuun. Messu on
ollut esikuvana monille muille samantyyppisille kokeilumessuille. Nykyisin Tuomasmessussa
käy noin 400 henkeä, ja messut välitetään myös Radio Dein kautta
radionkuuntelijoille. Nuorille järjestetään keskiviikkoiltaisin myös Agricola-messu,
jossa on videoesityksiä, valonheittimiä, rytmikäs bändi, savua ja muita
tehosteita.
Krypta oli monia vuosikymmeniä
poikatyönkeskus. Monet sukupolvet kävivät siellä poikakerhojen kokouksissa,
peli-illoissa, partiokokouksissa, voimistelu- ja judoharjoituksissa. Sieltä
löytyivät myös valokuvakerhon kehitysvälineet. Kryptassa pidetään nykyisin
kirkkokahveja, myyjäisiä, hautajaisia, häitä, syntymäpäiväjuhlia ja
kansantanssiharjoituksia. Joka viikko tiistaisin tarjotaan siellä yhden euron
ateria ”kadunmiehille”, työttömille ja eläkeläisille. Siellä on kokoontunut jo
seitsemän vuoden ajan keskiviikkoisin eläkeläisille tarkoitettu SenioriFoorum.
Sen kävijämäärä vaihtelee noin 250:n ja 600:n hengen välillä. Aluksi kävijät
voivat tulla seurustelemaan ja juomaan kahvia. Sitten on alkuhartaus, jonka
jälkeen joku asiantuntija pitää esitelmän oman alansa aiheesta. Foorumissa on
vieraillut poliitikkoja, lääkäreitä, kirjailijoita, näyttelijöitä, muusikoita
ym. Tämän syksyn ensimmäisessä kokouksessa puhuu presidentti Martti Ahtisaari.
SenioriFoorumin tapainen kokoontumismuoto on levinnyt myös muualle Suomeen,
joten Agricola on voinut olla edelläkävijä myös tässä.
Senior Forum. Edessä vasemmalla Matti T. Amnell. Foto: M. Huovinen
Senior Forum. Edessä vasemmalla Matti T. Amnell. Foto: M. Huovinen
Voimistelusali on palvellut
kaupunginosan liikuntaharrastuksia koko olemassaolonsa ajan. Tehtaanpuiston
yhteiskoulu piti siellä vuosikymmeniä voimistelutunteja, ja sokeainkoulu opetti
siellä sokeille lapsille kadulla liikkumista. Naisten voimisteluillat ovat
jatkuneet vuodesta toiseen. Miehet ovat pelanneet koripalloa ja isät ja pojat
sählyä. Lasten päiväkerho käyttää sitä liikuntaan. Sali on toiminut myös
valtiollisissa ja kunnallisissa vaaleissa äänestyspaikkana.
Kun sota päättyi 1945, muutamat
sodasta palanneet miehet perustivat Agricolaan partiolippukunnan ja antoivat
sille sotakokemuksiensa mukaan nimen Korvenkoukkaajat. Lippukunta pitää
70-vuotisjuhlansa 12.10.2015. Partiolaiset kokoontuvat toimintakeskuksessa
olevissa ”partiokoloissa”. Tyttöpartiolaisilla oli pitkään oma lippukuntansa,
”Vihervillit”, mutta nykyisin tämä lippukunta on yhdistetty Korvankoukkaajiin. Partiotoiminta
pyrkii tutustuttamaan kaupunkilapset luontoon pitämällä leirejä ja
järjestämällä retkiä. Lippukunnalla on oma purjevene, jolla on tehty joka kesä
purjehduksia Itämeren eri kohteisiin, Viroon, Gotlantiin, Ahvenmaalle jne.
Jäseniä Korvenkoukkaajissa on yli 200. Uudet jäsenet antavat partiolupauksensa
kirkossa itsenäisyyspäivän jumalanpalveluksessa.
Seurakuntasalissa tarjotaan
sunnuntaisin kirkossakävijöille kirkkokahvit. Siellä pidetään viikoittain
monenlaisia tilaisuuksia, muiden muassa kuoroharjoituksia, konsertteja ja
lähitalojen osakkaiden kokouksia. Salissa toimii tällä hetkellä Cafè Agricola
niminen kahvila, jossa ulkopuolinen yrittäjä tarjoaa arkipäivinä lounaan edulliseen
hintaan. Ruokailijoita käy päivittäin noin 70. Kahvila on avoin oleskelutila
kaikille, ja sieltä löytyvät nettiyhteydet. Sähköinen verkostoituminen
vaikuttaa erityisesti nuorten keskuudessa sen, että Agricolassa kävijät asuvat
yhä enemmän muualla kaupungissa. Paikallisuus ei merkitse nykyään niin paljon
kuin ennen.
Diakonia on aina kuulunut kirkon
keskeisiin työmuotoihin. Kirkollinen auttamistyö on luonteeltaan etsivää,
jolloin pyritään löytämään ne ihmiset, joita mikään muu avustusmuoto ei ole
tavoittanut. Vuosikymmenien ajan diakonissat ovat tehneet kotikäyntejä
varattomien ja vanhusten luona. Ne ovat olleet hyvin tarpeellisia erityisesti
Punavuoressa. Monille diakonissoille kertyi vuosittain tuhatkunta vierailua. Seurakunnalle
hankittiin 50-luvulla kesäkoti Vihdistä, ja siellä Punavuoren vähävaraiset
lapset viettivät useita viikkoja kesäleirillä. Siellä järjestettiin leirejä
myös eläkeläisille. Nyt kesäkoti on myyty. Entisenlaiseen leiritoimintaan ei
ole enää tarvetta. Diakoniatyö alueella on muuttunut, ja kohdistuu erityisesti
työttömiin ja nuorten parien taloudellisiin vaikeuksiin.
Merkitys ja funktio
Kirkon merkityksessä alueen
asukkaille voitaneen erottaa kaksi ryhmää. Yksi ryhmä osallistuu aktiivisesti
kirkon toimintaan, ja suhde kirkkoon leimaa heidän jokapäiväistä elämäänsä.
Toisen suhde on etäisempi ja tilapäisempi. Kuitenkin lähes kaikki alueen
asukkaat joutuvat kosketukseen kirkon kanssa kastetilaisuuksien, häiden,
hautajaisten ja erilaisten harrastuspiirien kautta. Säännölliset jumalanpalvelukset
vahvistavat osallistuvien kristillistä identiteettiä. Sellaiset symboliset
messun osat kuten uskontunnustus ja ehtoollinen ovat siinä keskeisiä. Samalla
ne luovat yhteisöllisyyttä osallistuvien kesken. Ihminen sosiaalistuu tietyn
ryhmän jäseneksi tässä tietyssä paikassa ja tilassa. Yhteinen identiteetti
vähentää myös eri sosiaaliluokkien välisiä eroja, ja sillä on ollut merkitystä
tämän kaupunginosan elämässä. Se voi tosin erottaakin nämä ihmiset omaksi
”uskovien” joukoksi. Tästä syystä mm. Tuomasmessu on pyrkinyt madaltamaan
kirkon kynnystä ja vetämään toimintaansa ”epäileviä tuomaita”. Ehkä sen
menestys on johtunut osittain siitä, ettei tässä messussa käyminen ole
leimannut ihmistä niin vahvasti kuin tavallinen jumalanpalvelus. Myös
kirkollisessa elämässä kulttuuri vaihtuu, ja uusia tapoja ja työmuotoja koetaan
keksiä. Niille voidaan asettaa uusia funktioita. Kaupungin elämä on usein
kiireistä ja stressaavaa. Kirkolliset tilaisuudet voivat leppoistaa ja hidastaa
vauhtia.
Tulevaisuus
Agricolan tulevaisuutta
suunniteltaessa voitaisiin ottaa huomioon kaupunkisuunnitteluviraston
ennustukset Helsingin tulevasta kehityksestä. Sen mukaan tulevaisuus on
nähtävissä Meri-Rastilassa ja Lassilassa. Meri-Rastilassa 37,7 prosenttia
asukkaista on maahanmuuttajataustaisia. Lassilassa taas joka viides on
eläkeikäinen. Jos kaupungin kasvu jatkuu samansuuntaisena, muissakin kaupunginosissa
tulee olemaan sama tilanne vuonna 2050.Kirkon tulisi kehittää toimintamuotoja, joilla voitaisiin palvella näitä asukasryhmiä.
Toisaalta ulkomaisten suurkaupunkien kokemukset osoittavat, mitä voi seurata
gentrifikaation jälkeen. Tällaiset alueet voivat muuttua vähitellen vain
rikkaitten asuma-alueiksi, joista keskiluokka muuttaa pois alueen kalleuden
vuoksi. Maahanmuuttajien ja eläkeläisten voi olla vaikea asettua silloin tänne.
Sen vuoksi Agricolassa olisi tarkoin seurattava tilanteen kehitystä. Tulevaisuuden
suunnittelussa voisi käyttää joukkoistamista, kysyä alueen asukkailta heidän
tarpeitaan ja ohjata kehitystä sen avulla.
Amerikkalaisten kirkkojen
kokemukset osoittavat, että kirkko menestyy hyvin, jos sillä on hyvä autojen
parkkipaikka ja jos se on maanalaisen lähellä. Agricolan ongelma on
parkkipaikkojen puuttuminen. Sellaisten saaminen voi olla vaikeaa, ja sen
vuoksi tähän kaupunginosaan pitäisi saada riittävän iso parkkitalo. Pisararata
voisi olla Agricolan kannalta hyödyllinen.
Viisaalla kalastajalla on monia
erilaisia verkkoja, isosilmäisiä ja pienisilmäisiä isoja ja pieniä kaloja
varten. Tulevaisuuden kirkon on oltava monipuolinen ja ketterä, jotta se voi
menestyä tulevaisuuden nopeasti muuttuvassa kaupungissa.
______
Kotila, Heikki Tuomasmessu – epävarmojen
ehtoollisjumalanpalvelus.
2006 Kaupunkilaisten kirkko.
Helsinkiläisten ja seurakunnan kohtaamisia kuudella
vuosisadalla. Toim. Marjo-Riitta Antikainen, Esko M. Laine ja Anne Birgitta Yeung.
Helsinki: Otava.
Levänen, Yrjö Mikael
Agricolan kirkon suunnittelu- ja rakennusvaiheita. Agricolan kirkko 1986. 1985. Helsinki: Agricolan
seurakunta.
Malmberg, Lari Matkalla Helsingin tulevaisuuteen. Helsingin
Sanomat 16.8.2015, s. A 16-17.
Ollila, Kaija 1973
Mikael Agricolan kirkko. Puhvelista Punatulkkuun.
Helsingin vanhoja kortteleita. 6.
painos. Helsinki: Sanoma Osakeyhtiö.
Pekkarinen, Matti (vuodesta 1998 Amnell
Matti T.) - 1999 Mikael
Agricolan kirkko. Keskellä kylää. Helsingin hiippakunnan kirkkoja. Helsinki: Kirjapaja
Oy.
Waris, Heikki, 1973 .Työläisyhteiskunnan syntyminen Helsingin
Pitkänsillan pohjoispuolelle. 2. painos. (1932)
Helsinki: Weilin & Göös.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti